Monday, July 6, 2009

Dai 4Ka - Part 4

Bunkai:
1. ima 4ji5fun desu. - Now 4hours5minutes.
2. watashiwa 99ji kara 5ji made hatarakimasu. - I am working from 9 to 5.
3. watashiwa asa 6ji ni okimasu. I wakeup at morning 6.
4. watashiwa kinou benguo (suru) shimashita. Yesterday I studied.
5. wathashiwa kinou bengyuo shimasen desitta. - I did not study yesterday.

Reibun:
1.ima nanji desuka
...2ji 10pun desu
Niyu-yo-ku wa ima nanji desuka? - what is the time now in New yark?
...gozen 0ji 10pun desu. ->0:10am

note: gozen - a.m

2.Ginkou wa nanji kara nanji made desuka?
...9ji kara 3ji made desu.
Yasumi wa nanyobi desuka?
doyoubi to nichiyoubi desu

3. maiban naji ni nemasu ka?
..11ji ni nemasu.

4.doyubi hatarakimasuka?
iie,hatarakimasen.

5. kinou benkyo shimashitaka? - did you study yesterday?
iie, benkyo shimasen deshita.

6. IMC no denwa bangou wa nanban desuka?
341 no 2597 desu.


Vocabulary:
okimasu - get up,wake up
nemasu - sleep, goto bed
Hatarakimasu -work
yasumimasu - take rest. take a holiday
Benkyoushimasu - study
owarimasu - finish

depa-to - Deaprtment store
Ginkou - bank
Yuubinkyoku - Post office
Teshokan - library
bijukkan - art museum

asa - morning
hiru - daytime, noon
ban(yoru) - night,evening
hiruyasumi - lunchtime(hiru+ yasumi)

ototoi - the day before eyesterday
kinou - yesterday
kyou - today
ashita - tomorrow
asatte - day after tomorrow

kesa -this morning
konban - this evening,tonight
yasumi - rest, day off, a holiday

Maiasa- every morning
maiban - every night
mainichi- every day

nichiyoubi - Sunday ( - sun/day)
getsuyoubi - Monday ( - moon)
kayoubi - Tuesday ( - fire)
suiyoubi - Wednesday ( - water)
mokuyoubi - Thursday ( - tree/wood)
kinyoubi - Friday ( - gold)
doyoubi - Saturday ( - dirt)

Godan - go dan - 5 levesls or 5 steps
dan- levels or steps.


Nanyoubi - what day of the week?
nanban - what number?
Bangou - number
-kara - from-
-made - upto -, until -
-to- - and(used to connect nouns)

E-to - well, let me see
Taihen desu ne - That`s tough isn`T it?(used when expressing sympathy)

Onegaishimasu - Please(ask for a favor)
Kashikomari mashita - Certainly

Niyu-yo-ku - NewYark
Pekin - Beijing
Rondon - london
Benkoku - Bangkok
Rosanzerusu - Los angels

ippun - 1 min
nifun - 2 min
sanpun - 3 min
yonfun - 4 min
gofun - 5 min
rop-pun - 6 min
nana fun - 7 min
happun - 8 min
kyuu fun - 9 min
ju pun - 10 min

nijihan -2.30

No comments:

Post a Comment